top of page

Ljudterapi med toning och humning för reglering av vagusnerven

Uppdaterat: 19 jan. 2023

- Rytm som ett sätt att stabilisera hjärtslag och återställa balans


Ur artikeln "Tapping the Healing Rhythms of the Vagal Nerve" i Psychology Today.

Läs hela artikeln här.




Rytm spelar en viktig roll i våra liv, för om våra kroppar inte kan generera livets mest grundläggande rytm – hjärtslag – kan vi inte överleva. Vår hjärna och kropp försöker ständigt vara i takt för att reglera hjärtfrekvens och kontrollera stresshormoner.


Kärnan i all sång och till och med lyssnande är rytm, vilket gör det till en av de mest effektiva formerna att det centrala vagala nätverket. Genom ljud kan den inre rytmen stabiliseras och hjälpa individer att förflytta sig bort från aktiverande traumatiska minnen.


Inom ljudterapi använder vi oss av entrainment, vilket betyder rytmisk synkronisering och är ett sätt att bl.a. stödja självreglering. Fenomenet är en automatisk respons där vår rytm synkroniseras med en annans rytm, till exempel när vi automatiskt vaggar ett spädbarn i samma rytm som mammas hjärtslag. Inom ljudterapi använder vi instrument, sång och tal för att sakta ner eller öka en puls, hjärnaktivitet och motorisk aktivitet (dvs. ge avslappning eller energi).

Det finns många enkla sätt att påverka din inre rytm genom ljud och musik. Här är fyra sätt som aktiverar vagusnerven och kan hjälpa till att hitta en bra rytm när du känner dig antingen trött eller hyperaktiverad:


1. Gör olika ljud

Olika naturliga ljud, som kraftig gurgling reglerar vagusnerven. Peter Levine, expert inom trauma, menar att försiktigt morrande som ett djur på din utandning under rytmisk andning kan lugna kropp och själ. Även skratt är naturligt reglerande.


"Kraftig gurgling reglerar vagusnerven" – Peter Levine


2. Nynna

Vagusnerven passerar genom stämbanden och innerörat. När vi hummar skapas de rytmiska vibrationer som påverkar nervsystemet positivt. Nynna exempelvis på bokstaven "M" och lägg märke till vibrationerna som skapas i huvudet, halsen och bröstet; prova att ändra volym och flytta vibrationen till andra platser i kroppen.

3. Toning

Att sucka med ett utdraget Aaaah är en form av toning. Du kan använda toning för att medvetet ge energi till din kropp eller för att lugna ner den när du är orolig. För att lugna kroppen, prova denna sekvens:

  • Andas in medan du räknar till fyra.

  • Håll andan några ögonblick.

  • Andas ut långsamt och räkna till åtta medan du låter – åååå, ååååååååååååå. Prova olika toner för att se vad som känns lugnande för dig. Det som är viktigt är att du andas ut ungefär dubbelt så länge som du andas in.

  • När du är klar med utandningen och toningen, upprepa processen minst fem gånger.

Under toning, var medveten om din diafragma och försök slappna av i din andningsrytm. När du blir bekväm med processen att uttrycka dig själv vokalt genom toning, kommer du kunna sakta ner din inre rytm och om du tränar mindfulness kommer du att fördjupa den upplevelsen också och nå ett mer fridfullt tillstånd.

4. Toning med bokstäver

Du kan också tona med vokaler. Följ andningsprocessen som beskrivs ovan, ta ett djupt andetag, håll kort och vid utandning, tona A-E-I-O-U. Upprepa denna sekvens minst fem gånger. Du kan använda denna övning tillsammans med rytmisk gång som en mervärdesrytmupplevelse för att omkalibrera ditt egna inre slag när du är orolig.

OM-mantrat utgörs av tre viktiga toner – AH-UH-MM. Dessa toner stimulerar inte bara helande rytmer när de kombineras för att tona OM, de har också djupare betydelser. Den första tonen, AH, är relaterad till att öppna upp upplevelsen av kärlek och en högre kraft än vi själva; UH drar in energi till oss; och MM är en resonant ton som känns djupt inom oss.

Sammanfattning

Jag älskar att tona och humma för att reglera mig själv, och har använt mig av det i många år. Att tona ihop med exempelvis en trumma, skallra eller klangskål är magskt. Prova om du inte har testat!


Vill du lära dig mer, eller ha en privat session i ljuds terapeutiska påverkan? Anmäl dig till våra diplomkurser och årsrogram här, eller boka en privat session här.


Vad tänker du om det här inlägget? Lämna gärna en kommentar!


Ingela Palmquist

VD, Pilgrimage Healing Academy



Referenser

Malchiodi, C. A. (2020). Trauma and expressive arts therapy: Brain, body, and imagination in the healing process. NY: Guilford Publications. Länk till Amazon

Porges, S. (2011). The polyvagal theory. New York: Norton. Länk till Amazon

81 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page